recenzie-carte-growth-hacker-in-marketing-ryan-holiday

Recenzie carte Growth Hacker în Marketing

Recenzie carte Growth Hacker în Marketing

Un abecedar al viitorului relațiilor publice, marketingului și publicității

URL: https://www.businessguts.ro/recenzie/carte-growth-hacking-in-marketing/

Editor's Rating:
3.56

Un abecedar al viitorului relațiilor publice, marketingului și publicității

Carte publicată de Editura Act și Politon.

Autor: Ryan Holiday
 
  • Titlul original: Growth Hacker Marketing: A Primer on the Future of PR, Marketing, and Advertising
  • Dimensiuni: 13 x 20 cm
  • 160 pagini

Cuprins

Despre ce este vorba în cartea Growth Hacker în Marketing?

Ryan Holiday, autorul cărții, ne explică care este de fapt treaba cu acest termen pompos de „growth hacking” care este introdus public pentru prima dată de Sean Ellis în anul 2010.

Growth Hacker în Marketing se vrea un fel de manual introductiv în lumea growth hacking-ului.

Autorul ne spune că firme precum Dropbox, Twitter, Pinterest, Facebook, Snapchat, Instagram, Airbnb sau Evernote au folosit growth hacking-ul pentru a obține o creștere accelerată și exponențială.

Nu vreau să stric hype-ul, dar growth hacking-ul nu e ceva nou. Putem vedea deja ceva asemănător la începutul secolului trecut, în cartea Publicitate Științifică, scrisă în anul 1923 de Claude C. Hopkins, asta dacă ar fi să dau un exemplu. BTW, vă recomand această carte.

Desigur, direct response marketerii de atunci nu aveau la dispoziție atât de multă tehnologie ca și acum pentru a măsura tot ce mișcă sub Soare. De aceea meritul lor e și mai mare decât al growth hacker-ilor de astăzi. Părerea mea. 😊

Acest concept este util mai ales pentru start-up-uri că ele nu prea au buget de marketing și trebuie să găsească modalități prin care să se promoveze.

După cum puteți vedea mai sus, growth hacking-ul funcționează foarte bine în zona de tehnologie, însă poate fi aplicat cu succes în orice industrie. Ryan Holiday spune că ori metoda de achiziție a clienților noi poate fi considerată o tactică de growth hacking, chiar dacă e vorba de distribuție de flyere.

Pașii de mai jos reprezintă esența cărții.

Pasul 1. Creează un produs excelent. Potrivește produsul cu piața (PPP)

Este un sfat de bun simț, însă de multe ori nu este luat în considerare. Sunt multe persoane care au o idee, se îndrăgostesc iremediabil de ea și încep să creeze un business în jurul acelei idei.

Însă partea nasoală e că nu au făcut research pentru a înțelege cum trebuie nevoile pieței țintă. Astfel rezultatul final este acela că realizează un produs/funcționalitate etc. de care nu are nevoie nimeni.

Exemplul care îmi tot vine în minte este acela cu Noua Coca-Cola, un produs de care nimeni nu avea nevoie. Tot timpul apare acea tentație a managerului/antreprenorului de a aborda o strategie de diversificare a portofoliului de produse, însă nu tot timpul treaba asta e făcută cu cap.

De aceea, mai ales pentru un start-up este important să creeze un produs superior față de ceea ce este pe piață, să asculte de feedback-ul potențialilor clienți pentru a se asigura că produsul respectiv satisface nevoile lor, iar după ce au ajuns la un PMV (Produs Minim Viabil) să înceapă să îl promoveze.

În caz contrar, dacă produsul nu este superior și nu este croit pe nevoile clienților, banii de promovare sunt bani aruncați pe fereastră. Așadar bugetul trebuie întâi investit în crearea unui produs WOW și după în promovare.

Așadar potrivirea produs-piață se obține numai cu feedback. Întreabă clienții de ce folosesc produsul, de ce e extraordinar, ce îi lipsește și așa mai departe.

Pasul 2. Nu targeta pe toată lumea

Publicul țintă nu e toată lumea. De aceea este bine să îți faci un avatar/persona al clientului și tot ce faci să fie pentru acea minoritate.

Targetul tău trebuie să fie format din cei mai potriviți oameni pentru produsul tău. Atât. Nimic mai mult.

Dacă ai un produs inovator, atunci trebuie să găsești metode inedite de a-l promova. Ideea e ca incepi de la un număr mic de oameni, iar apoi lucrurile se vor propaga de la om la om. Vezi mai jos curba adopției de produse noi sau distribuție a inovației în piață ca să înțelegi mai bine la ce mă refer.

curba-adoptarii-inovatiei-produselor

Ca idee principală, pentru growth hacking, achiziția de clienți noi contează, nu brand awareness-ul.

Pasul 3. Devino viral

Jonah Berger în cartea sa numită „Contagios” ne arată că viralitatea nu este mereu o întâmplare, ci poate fi „fabricată” și replicată cu succes în mod intenționat, dacă se respectă un set de reguli.

Un exemplu bun e cel de la Dropbox. După cum probabil știți, Dropbox oferă servicii de stocare în Cloud. Când Dropbox s-a lansat pe piață, ei au creat un sistem de invitații care oferea gratuit 500 mb spațiu de stocare pentru fiecare nou prieten care își făcea cont cu ajutorul unei invitații trimise de utilizatorii serviciilor Dropbox.

Pasul 4. Retenția clienților

Dacă până acum am tot vorbit de produs, targetare și viralitate, am ajuns și la momentul în care discutăm de păstrarea clienților. Orice business își dorește clienți care revin fiindcă pentru companie este mult mai ieftin să le vândă ceva, costul de achiziție al clientului fiind inexistent.

Retenția se realizează prin optimizarea continuă a produsului. În acest mod clienții devin loiali și se comportă ca adevărați ambasadori ai brandului.

Cum este structurat cuprinsul cărții Growth Hacker în Marketing?

Cartea are 12 capitole, însă esența cărții este în 4 dintre ele care coincid cu pașii de mai sus.

cuprins-growth-hacker-in-marketing

Ce mi-a plăcut la Growth Hacker în Marketing?

Cartea își face minunat treaba de manual introductiv în growth hacking. Are exemple de growth hacking, are glosar de termeni care au legătură cu subiectul și are recomandări pentru a citi în continuare despre subiect.

Printre exemplele detaliate descoperim cum și-a lansat Tim Ferris cartea intitulată 4 ore – Săptămâna de lucru sau Ryan Holiday cartea de față.

Autorul utilizează un limbaj simplu ceea ce face cartea ușor de citit chiar dacă growth hacking-ul este un subiect un pic mai tehnic.

Ce nu mi-a plăcut la Growth Hacker în Marketing?

Când am citit cartea am avut un sentiment contradictoriu fiindcă pe de-o parte mi s-a părut că e prea lungă și pe de altă parte mi s-a părut că e prea scurtă. Te rog, dă-mi voie să îți explic de ce spun asta.

Ideea cărții a pornit de la un articol publicat pe site-ul Fast Company, apoi subiectul s-a extins până când a fost creat un ebook, care ulterior a devenit cartea pe care o am acum în mână.

Spun că e prea lungă fiindcă mi s-a părut că e “trasă de păr”, are prea multe bla-bla-uri băgate pe acolo ca să iasă numărul de pagini cât mai mare. Dacă rămânea mereu la ce e esențial era mai bine.

Și spun că e prea scurtă deoarece cartea începe cu pagina 13, lucrurile cu adevărat utile încep de la pagina 34 și se termina la pagina 122, iar după aceea urmează un glosar de termeni, recomandări pentru a citi mai multe despre subiect și bibliografia.

M-a cam enervat pasiunea cu care susține faptul că growth hacking-ul este atât de revoluționar. Eu cel puțin nu îl văd așa. Sigur, este diferit de marketing-ul tradițional și aduce rezultate, însă și dacă îi spunea data-driven marketing tot pe acolo era.

Aș recomanda această carte?

Dacă vrea cineva să afle cu ce se mănâncă growth hacking-ul este o lectură excelentă și o sursă bună de inspirație. Din această perspectivă aș recomanda cartea.

Dacă te interesează să afli trucuri specifice de growth hacking descrise în detaliu, atunci mai bine cauți pe Google. Oricum, cartea e o colecție de studii de caz care pot fi găsite și pe net, la care se mai adaugă niște idei personale și exemple din partea autorului.

Ai citit cartea Growth Hacker în Marketing?

Aceasta este o recenzie care reflectă întru totul opinia mea personală și onestă despre carte.

Dacă ai citit și tu “ Growth Hacker în Marketing”, mi-ar plăcea să îmi spui părerea ta despre carte. Scrie un comentariu mai jos și dacă ți-a plăcut recenzia mea abonează-te la newsletter pentru mai multe astfel de articole.

Rezumat recenzie carte Growth Hacker în Marketing

  • Calitatea conținutului
  • Utilitatea informațiilor
  • Originalitatea ideilor
  • Ușurință la citire
Suficient de bun
3.56
Concluzii
Cartea Growth Hacker în Marketing este o lectură utilă care poate fi scânteia care generează o schimbare de paradigmă în marketing-ul tradițional. Este excelentă ca și manual de introducere în growth hacking și poate fi o sursă bună de inspirație. Poate nu este ea cea mai originală carte din lume, însă este un text decent, care are destule idei valoroase.

Alătură-te comunității!​

E ușor: tot ce ai de făcut este să îți completezi numele și e-mail-ul. După aceea treaba mea este să îți trimit articole de calitate. 👍

popup-cookies

Acest site folosește cookies pentru a-ți oferi o experiență cât mai bună. Navigând în continuare, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.