recenzie-carte-contagios-cum-se-raspandesc-ideile

Recenzie carte Contagios

Recenzie carte Contagios

Cartea Contagios scrisă de Jonah Berger ne arată cum se răspândesc ideile sau mai bine spus care sunt elementele care creează lucrurile virale.

URL: https://www.businessguts.ro/recenzie/recenzie-carte-contagios/

Editor's Rating:
4.63

Cum se răspândesc ideile

Carte publicată de Editura Publica.

Autor: Jonah Berger
 
  • Titlul original: Contagious
  • Dimensiuni: 14,5 x 20,5 cm
  • 288 pagini

Cuprins

Despre ce este vorba în cartea Contagios?

Cartea Contagios scrisă de Jonah Berger ne arată cum se răspândesc ideile sau mai bine spus care sunt elementele care creează lucrurile virale.

Avem în față un Bestseller New York Times și cea mai bună carte de marketing a anului 2014 după cum spun cei de la American Marketing Association. O să vedem noi dacă e chiar atât de bună de bună pe cât o laudă CV-ul.

Astăzi vă fac introducerea în Colecția de Cărți de Sub Pat (rafturile îmi sunt pline de cărți necitite așa că nu mai am spațiu), locul în care îmi păstrez eu cărțile pe care le-am citit și care mi s-au părut remarcabile. Aceste cărți sunt cele pe care le voi folosi din când în când pentru inspirație sau pentru a le reciti. Cam 1-2 din 10 cărți citite ajung aici.

Înainte de a trece în revistă câteva lucruri despre text carte, vreau să marchez un pic acest moment. În sfârșit a venit rândul să scriu pe blog primul review pentru o carte de economie comportamentală (behavioral economics), un subiect care este fascinant pentru mine.

Teoria economică clasică spune că oamenii sunt ființe raționale, care se pot autocontrola. Prin urmare atunci când au de luat decizii, cântăresc cu atenție punctele pro și contra, nu sunt influențate de emoții și de factorii externi, iar în final iau deciziile care le aduc cele mai mari beneficii pe termen lung.

Pe de altă parte, economia comportamentală este știința care studiază efectele stimulilor sau lipsei lor asupra comportamentelor umane. Gândiți-vă la o combinație de psihologie aplicată, economie și sociologie, care ne arată modul în care contextul creează emoții și prejudecăți cognitive care, într-un final, influențează deciziile și comportamentele umane.

Părerea mea este că economia comportamentală pentru oamenii de marketing și de vânzări este aur curat. Cred că e bine să știi că poți influența în sens pozitiv o negociere de vânzare, dacă îi oferi potențialului client ceva cald de băut, nu?

De când cu Social Media toată lumea își dorește să aibă o campanie virală de marketing, un video viral, un articol viral, orice, dar viral să fie.

Adevărul e că până de curând răspândirea virală a unui lucru era o chestie de….nimereală. Toți făceau ceva și sperau să se viralizeze. Jonah Berger, în cartea Contagios, ne explică pas cu pas, cum să creăm în mod controlat viralitatea.

Nota personală: Degeaba faci tot felul de lucruri virale, dacă nu ele nu îți aduc vânzări. Nu știu alții cum sunt, însă eu prefer să văd rezultate în vânzări și nu indicatori de vanitate precum like-uri și share-uri că am distrat lumea.

Autorul spune că lucrurile de care trebuie să ținem cont atunci când dorim să creăm ceva viral sunt:

1. Moneda socială

Oamenii dau share și vorbesc despre lucrurile care îi pun într-o lumină pozitivă, care îi fac să fie cool și care spun ceva despre personalitatea lor.

2. Declanșatorii. Triggerii

Jonah Berger spune că: “Top of the mind means tip of the tongue.” Exemplu. În 1997 NASA a trimis o misiune pe planeta Marte (Mars). Toată lumea vorbea despre această misiune, iar vânzările batoanelor de ciocolată Mars au explodat atunci.

La fel e și acum cu berea Corona. Datorită coronavirusului vânzările de bere al acestui brand au crescut cu 28.8%.

3. Emoția

Aici este destul de simplu. Când ne pasă de ceva împărtășim și altora. Probabil cu toții am văzut pe Facebook postări pentru adoptarea unor pisici sau câini. Oamenilor care dau share la astfel de lucruri sunt cei cărora chiar le pasă mult de acele animăluțe.

4. Vizibilitatea publică

Oamenii sunt ființe sociale. Pe scurt, sunt un fel de turmă, iar imitația este la ea acasă fiindcă așa învățăm unii de la alții. Deciziile luate de alții ne oferă informații. “Fake it untill you make it” cum s-ar spune.

Psihologii îi spun confirmare socială. Dacă mergi într-o altă țară, vei fi atent la modul în care se comportă oamenii și vei începe să le imiți comportamentele.  

Testimonialele au același rol de dovadă/confirmare socială. De exemplu, dacă 10.000 de marketeri ca și mine se abonează la un blog sau folosesc un anumit serviciu/produs, mie mi se transmite la nivel subliminal că pe ei îi ajuta treaba aceea și ar fi bine să fac și eu același lucru (asta ca să nu mai zic că se activează și fenomenul FOMO – Fear Of Missing Out).

5. Valoarea practică

Da, celebrul conținut de tip “How to”. Dacă ceea ce faci are valoare practică și aduce beneficii oamenilor, atunci va deveni viral cel puțin în nișa respectivă.

6. Povești. Storytelling

Oamenilor le place să povestească. Atunci când interacționăm între noi ne spunem povești de cele mai multe ori. Ce am mai făcut între timp, ce au mai făcut alți prieteni sau cunoștințe între timp și așa mai departe.

În Ardeal, unde locuiesc în acest moment, oamenii ies la „povești”. Nu ies la suc/bere sau altceva, ci la povești.

Atunci își spun ce au mai făcut ei sau alte cunoștințe de-a lor sau ce au văzut pe internet. Avem storytelling-ul în ADN, e modul natural de comunicare al omului din cele mai vechi timpuri.

Cum este structurat cuprinsul cărții Contagios?

Cartea este organizată în jurul celor 6 elemente care creează viralitate. Fiecare dintre ele are un capitol dedicat în carte. Pe lângă aceste capitole mai avem și un capitol pentru introducere și unul pentru epilog.

cuprins-carte-contagios-jonah-berger-publica

Ce mi-a plăcut la Contagios?

Cartea Contagios este un must read pentru orice marketer care se respectă. Ceea ce ne prezintă Jonah Berger ne ajută să ne facem planul pentru a obține în mod intenționat viralitatea unei campanii de marketing care să vândă sau să aducă un brand awareness crescut.

Ideile din carte sunt argumentate cu exemple practice, ceea ce eu apreciez întotdeauna. Iar argumentele lui Berger sunt legate de exemple practice, care ne arată că lucrurile funcționează.

Ce nu mi-a plăcut la Contagios?

Mi-a luat ceva timp până am reușit să citesc această carte. Deși subiectul cărții este interesant și inovativ, stilul în care este scrisă m-a cam plictisit. Prin urmare, am tot abandonat și reluat cartea.

În rest nu am ce să reproșez. 😊

Aș recomanda această carte?

Da, cartea merită citită. Are o mulțime de idei interesante, chiar dacă nu sunt exprimate în cel mai energic și provocator mod posibil.

Totuși majoritatea oamenilor devin plictisitori în momentul în care încep să scrie (aici mă includ și pe mine) pentru că intervine de multe ori moneda socială. Adică nu scriem pe un ton conversațional, asemănător cu modul în care vorbim în viața de zi cu zi, ci începem să scriem formal, plictisitor și greu de înțeles. Contrastul e uimitor,  vezi sintagma simplă „s-a rupt burlanul” versus deja legendara afirmație „s-a produs o extorsiune a unui degajament…”.

Ai citit cartea Contagios?

Aceasta este o recenzie care reflectă întru totul opinia mea personală și onestă despre carte.

Dacă ai citit și tu “Contagios. Cum se răspândesc ideile”, mi-ar plăcea să îmi spui părerea ta despre carte. Scrie un comentariu mai jos și dacă ți-a plăcut recenzia mea abonează-te la newsletter pentru mai multe astfel de articole.

Rezumat recenzie Contagios

  • Calitatea conținutului
  • Utilitatea informațiilor
  • Originalitatea ideilor
  • Ușurință la citire
Excelent
4.63
Concluzii
Cartea “Contagios. Cum se răspândesc ideile” merită citită cu siguranță chiar dacă uneori e plictisitoare pe alocuri. Ideile din text pot ajuta la crearea de conținut viral într-un mod intenționat, ceea ce este mare lucru. Te ajută să îți pui întrebări atunci când decizi să faci ceva și să vezi dacă răspunsurile duc spre viralitate. Pentru o campanie de marketing reușită ideile din carte sunt foarte utile.

Alătură-te comunității!​

E ușor: tot ce ai de făcut este să îți completezi numele și e-mail-ul. După aceea treaba mea este să îți trimit articole de calitate. 👍

popup-cookies

Acest site folosește cookies pentru a-ți oferi o experiență cât mai bună. Navigând în continuare, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.